Maak een QUANTUMLEAP in uw ontwikkeling als spreker.
Investeer tijd en gebruik mijn meerwaarde voor uw groei.
AB?D ZakelijkSpreken  Benedendorpsweg 39  6862WC Oosterbeek   026 334 2839   06 273 65 297
Vooraf opgenomen
27/05/2021

Webinar, een klant/leverancier presentatie. De presentatrice verontschuldigt zich: haar collega kan niet aanwezig zijn, dus geen live presentatie maar de presentatie is vooraf opgenomen. Ze geeft een korte inleiding, de gebruikelijke huishoudelijke mededelingen, na afloop van de video-opname is er gewoon Q&A.

Wat blijkt? Een aantrekkelijke presentatie in duo vorm: structuren en uitwerking worden besproken. Prima. En …. de mogelijkheden van het vooraf opnemen werden gebruikt.
Veel improviseren en in de lens spreken omdat de presentatie in korte delen is opgenomen en notities nauwelijks geraadpleegd hoefden te worden.
De opname was nu in een daarvoor geschikte ruimte met goede faciliteiten: de achtergrond was rustig, de camera en het geluid waren OK.
In de montage konden slides en korte teksten tussengevoegd worden.
De druk van een live presentatie was er niet, de ontspanning waarmee nu gepresenteerd werd gaf extra energie aan hun teksten.

Deze vooraf opgenomen presentatie liet zien dat het vooraf opnemen van je presentatie duidelijke voordelen heeft. Het nadeel is dat het meer werk vraagt dan een live presentatie.

Conclusie:
Bij de voorbereiding van een serieuze presentatie moet je de voor- en nadelen van vooraf opnemen, meenemen.

Blog
Is dit een ontwikkeling?
27/05/2021

Online presentatie op groot meerdaags congres.
De presentatrice sprak vol energie en enthousiasme, was opgewekt. Ze deed dit vanuit haar natuurlijke habitat, waar ze zich thuis voelde. Het was geen presentatie maar een bijeenkomst waarbij zij tijd kreeg om haar ervaringen door te geven.
Op een of andere manier werd ze nauwelijks afgeleid en praatte vlot, met modern taalgebruik, vol afwisseling en aandacht voor de kijkende deelnemers. Online was ineens aantrekkelijk.
Extra’s in haar presentatie waren:
- Het naspelen van communicatie met anderen: “Kom op Jeroen! Je kunt het!”.
- Het gebruik van de huisstijl, het veelvuldig laten zien van collega’s, het tussenvoegen van enkele verstandige werkprincipes. Soms keek ze naar buiten en zag volgens mij de treinen rijden, het onderwerp van haar presentatie.
- Naast het verhaal van het project in zijn groeifase was er ook voldoende aandacht voor het vervolg, het opschalen, het borgen van het resultaat. Een samenvatting ontbrak, Een geplande quizvraag ging de mist in. So what!
- In een korte inleiding van een adviseur/collega werden methodische elementen besproken waardoor zij daaraan weinig aandacht hoefde te geven.
- Haar enthousiasme maakte de Q&A warrig, maar de belofte na afloop op alles te reageren maakte dat goed. (Overigens was het, naar mijn idee, niet nodig om dit te beloven.)
- Het beeldvlak van haar was ten op zichte van de slides vrij klein. Dat was geen nadeel omdat haar uitstraling groot was, met veel lichaamstaal.
- Waardoor werd ze niet afgeleid en bleef ze in haar eigen energieveld? Had ze alleen haar sheets in beeld? Zag ze geen personen in beeld?

Terwijl deze manier van communiceren in aanwezigheid van een publiek als te dynamisch ervaren kan worden, is het online juist heel sterk. Een voorbeeld hoe online presenteren heel effectvol kan zijn.

Conclusies:
Doordat je in je eigen omgeving bent, waar je je thuis voelt en de weg kent, kun je je heel vrij voelen en vlot voor de vuist weg tegen je scherm praten.
Het zakelijke: Voor de presentatrice: goed voor je cv. Voor het bedrijf: met deze presentatie is PR te maken. Voor de Adviseur: prima reclame voor zijn werk binnen een grote, ik denk relevante, groep.

Een duo Adviseur-Klantpresentatie is een sterk middel voor zakelijke PR. Online biedt daarin meer dan old-school, mogelijkheden om een grote groep te bereiken.