Maak een QUANTUMLEAP in uw ontwikkeling als spreker.
Investeer tijd en gebruik mijn meerwaarde voor uw groei.
AB?D ZakelijkSpreken  Benedendorpsweg 39  6862WC Oosterbeek   026 334 2839   06 273 65 297
OnLine is geen hype!
06/01/2022

Online presenteren is duidelijk geen hype; de groei van het aantal webinars is overweldigend. Met duidelijk meer bezoekers dan de fysieke beurzen, congressen, seminars, noem maar op.

Voor de zakelijke spreker is het omschakelen naar online presenteren een enorme uitdaging. Het vraagt een upgraden van je vaardigheden om gebruik te kunnen maken van de voordelen van deze nieuwe virtuele situatie.
Bij online heb je de opgave om enthousiast, dynamisch te presenteren zonder de interactie met fysiek aanwezige deelnemers maar met alleen een webcamera en, op zijn best, de meestal weinig stimulerende beelden van enkele deelnemers.

Het doel van je presentatie is het zakelijke effect maar hoe kun je online via de deelnemers de DMU bereiken? Hoe loopt de communicatie in het bedrijf waarmee je contact wilt opbouwen met je presentatie online-op afstand?

Bij old-school presenteren waarbij je enig idee hebt van de doelgroep in de zaal kun je triggers ontwikkelen die mogelijk ‘morgen’ effect hebben bij het doorgeven, door je intermediairs, van je informatie/ boodschap richting DMU. Triggers zijn de sterkste middelen in de route naar de DMU. Hoe ligt dat bij online?

Moet je de audiovisuele mogelijkheden veel aandacht geven, je communicatie collega’s intensief inschakelen? Of is het voldoende om in je huisstijl te blijven werken en je energie in andere elementen te stoppen? Hoe voorkom je dat je teveel versimpeld en daarmee je deskundigheid ondergraaft?

Het positioneren van jezelf, de keuze van de stijl van presenteren zijn bij online veel belangrijker dan bij old-school omdat je zo zichtbaar bent en het zo belangrijk is dat je je doelgroep online blijft boeien of tenminste hun aandacht vasthoudt.

De aandacht in de eerste minuten krijgen is niet het moeilijkste. Maar de deelnemer uit je doelgroep zal herhaaldelijk afhaken: hoe krijg je die weer terug!

De aanwezigen bij je presentatie ‘vroeger’, hadden natuurlijk ook allerhande redenen om tijdelijk af te haken. Er waren mail bekijken, notitie maken, even rust. Maar ze bleven relatief gemakkelijk bereikbaar. Bijzondere beelden, stemvariatie of beweging waren voldoende om hun aandacht te krijgen.

Bij online ligt dat flink wat moeilijker. De deelnemer kijkt meestal vanuit een werksituatie. Als presentator concurreer je daarbij met allerhande zaken die voor de deelnemer heel dichtbij zijn. Wat kun je doen om je doelgroep te prikkelen tot luisteren?

Het leidende principe hierbij is het inspelen op de besluitvorming in de route naar de DMU. Dit vraagt triggers, teksten, beelden, die mogelijk aansluiting hebben bij het denken, de opdracht, de vragen, de actualiteit, de dilemma’s van deelnemers uit je doelgroep. Niet echt anders dan bij old-school maar het moet wel explicieter gebracht worden. Zorg er herhaaldelijk voor dat je doelgroep-deelnemer weet dat er meerdere relevante onderdelen gaan komen.
Meer hierover in www.zakelijkspreken.nl/boeken

Vooraf opgenomen
27/05/2021

Webinar, een klant/leverancier presentatie. De presentatrice verontschuldigt zich: haar collega kan niet aanwezig zijn, dus geen live presentatie maar de presentatie is vooraf opgenomen. Ze geeft een korte inleiding, de gebruikelijke huishoudelijke mededelingen, na afloop van de video-opname is er gewoon Q&A.

Wat blijkt? Een aantrekkelijke presentatie in duo vorm: structuren en uitwerking worden besproken. Prima. En …. de mogelijkheden van het vooraf opnemen werden gebruikt.
Veel improviseren en in de lens spreken omdat de presentatie in korte delen is opgenomen en notities nauwelijks geraadpleegd hoefden te worden.
De opname was nu in een daarvoor geschikte ruimte met goede faciliteiten: de achtergrond was rustig, de camera en het geluid waren OK.
In de montage konden slides en korte teksten tussengevoegd worden.
De druk van een live presentatie was er niet, de ontspanning waarmee nu gepresenteerd werd gaf extra energie aan hun teksten.

Deze vooraf opgenomen presentatie liet zien dat het vooraf opnemen van je presentatie duidelijke voordelen heeft. Het nadeel is dat het meer werk vraagt dan een live presentatie.

Conclusie:
Bij de voorbereiding van een serieuze presentatie moet je de voor- en nadelen van vooraf opnemen, meenemen.

Blog
Is dit een ontwikkeling?
27/05/2021

Online presentatie op groot meerdaags congres.
De presentatrice sprak vol energie en enthousiasme, was opgewekt. Ze deed dit vanuit haar natuurlijke habitat, waar ze zich thuis voelde. Het was geen presentatie maar een bijeenkomst waarbij zij tijd kreeg om haar ervaringen door te geven.
Op een of andere manier werd ze nauwelijks afgeleid en praatte vlot, met modern taalgebruik, vol afwisseling en aandacht voor de kijkende deelnemers. Online was ineens aantrekkelijk.
Extra’s in haar presentatie waren:
- Het naspelen van communicatie met anderen: “Kom op Jeroen! Je kunt het!”.
- Het gebruik van de huisstijl, het veelvuldig laten zien van collega’s, het tussenvoegen van enkele verstandige werkprincipes. Soms keek ze naar buiten en zag volgens mij de treinen rijden, het onderwerp van haar presentatie.
- Naast het verhaal van het project in zijn groeifase was er ook voldoende aandacht voor het vervolg, het opschalen, het borgen van het resultaat. Een samenvatting ontbrak, Een geplande quizvraag ging de mist in. So what!
- In een korte inleiding van een adviseur/collega werden methodische elementen besproken waardoor zij daaraan weinig aandacht hoefde te geven.
- Haar enthousiasme maakte de Q&A warrig, maar de belofte na afloop op alles te reageren maakte dat goed. (Overigens was het, naar mijn idee, niet nodig om dit te beloven.)
- Het beeldvlak van haar was ten op zichte van de slides vrij klein. Dat was geen nadeel omdat haar uitstraling groot was, met veel lichaamstaal.
- Waardoor werd ze niet afgeleid en bleef ze in haar eigen energieveld? Had ze alleen haar sheets in beeld? Zag ze geen personen in beeld?

Terwijl deze manier van communiceren in aanwezigheid van een publiek als te dynamisch ervaren kan worden, is het online juist heel sterk. Een voorbeeld hoe online presenteren heel effectvol kan zijn.

Conclusies:
Doordat je in je eigen omgeving bent, waar je je thuis voelt en de weg kent, kun je je heel vrij voelen en vlot voor de vuist weg tegen je scherm praten.
Het zakelijke: Voor de presentatrice: goed voor je cv. Voor het bedrijf: met deze presentatie is PR te maken. Voor de Adviseur: prima reclame voor zijn werk binnen een grote, ik denk relevante, groep.

Een duo Adviseur-Klantpresentatie is een sterk middel voor zakelijke PR. Online biedt daarin meer dan old-school, mogelijkheden om een grote groep te bereiken.