Maak een QUANTUMLEAP in uw ontwikkeling als spreker.
Investeer tijd en gebruik mijn meerwaarde voor uw groei.
AB?D ZakelijkSpreken  Benedendorpsweg 39  6862WC Oosterbeek   026 334 2839   06 273 65 297
Pitchen - Innovatiefste student 2021
01/10/2021

Innovate 2021

Negen studenten pitchen voor een jury in de Arnhemse Eusebiuskerk. Ze zijn door een voorronde gekomen en hebben met deskundigen gewerkt aan het scherper neerzetten van hun innovatie. De pitch is een deel van de waardering, hun businessplan weegt iets zwaarder.
Een zaal vol met vertegenwoordigers van overheid, onderwijsinstellingen, teamgenoten en relaties. Camera’s voor de streaming naar online belangstellenden. De jury verwoord vooraf nog eens de belangrijkste elementen waarop ze oordelen: innovatie - zakelijke uitwerking – drive – duurzaam.
Je verhaal doen in een pitch van maximaal 2 minuten vraagt een scherpe positionering.

Hier geen analyse van de verschillende pitches, wel een template als hulp bij de invulling ervan en enkele tips.
Het gaat om inhoud en de presentatie ervan. De basisregel bij het ontwerpen van iedere pitch is Outside>In: vertel je verhaal vanuit de belangstelling, de vragen en karakter van je luisteraars.

In dit geval vraagt dit de inhoudelijke invulling van:
Innovatie: het unieke, welk probleem wordt ermee opgelost, de USP’s.
Stand van zaken: wat is bereikt, wat komt binnenkort.
Zakelijke potentie: de markt, de financiering, risico’s.
Duurzaam: de impact op duurzaamheid

De volgorde van deze vier onderdelen is afhankelijk van de beoordelingsmaatstaven van de jury. De belangrijkste als start inzetten en herhalen bij het einde.

Het presenteren kent drie aspecten:
Persoon van de spreker: karakter, lichaamstaal, uitstraling
Team: het een plaats geven van de anderen die meewerken aan het project
Drive/ Passie: het tonen van authentiek enthousiasme, gebaseerd op realisme en kennis van de voor succes bepalende factoren.

Het laten zien van passie is erg belangrijk, afhankelijk van het karakter van het onderwerp en van de spreker kan dit een scherp verwoorden van de USP’s zijn.

Afsluiten met een sloganachtige zin die de huidige situatie en de toekomst met passie verwoord.

Tip: Gebruik altijd afbeeldingen, maar heel beperkt, voor sfeer of het laten zien van complexe onderdelen: product – problematiek – potentie. Let op dat beeld niet teveel aandacht krijgt, dus na gebruik overgaan naar neutraal.


Blog
OnLine valkuilen
06/01/2022

Camera – microfoon – locatie.
Allemaal beperken ze je in je bewegingen. Voor je het weet mis je de levendigheid die zo nodig is voor je acceptatie door de ontvanger.
Vindt er een oplossing voor. Durf gerust je handen op het scherm te laten zien. Gebruik ze om je tekst te ondersteunen. Beweeg met je hoofd. Maak een opstelling waarbij je kunt staan!

Het zijn echte mensen die naar je kijken en luisteren.
Voor je het weet praat je tegen een muur of dode achtergrond en krijg je geen energie terug vanuit de personen in je doelgroep. Dit vraagt veel van je.
Ga niet op de automaat je verhaal vertellen zoals je dat al vaker hebt gedaan, blijf gericht op een specifieke groep waarvoor je echt iets te melden hebt.
De afwezigheid van publiek maakt het in een gevarieerd, voor de doelgroep geschikt, tempo praten moeilijk. Blijf energiek en varieer.

Begrijp goed dat de kijker/luisteraar andere opties heeft.
Er zijn, heel, veel redenen voor de kijker/luisteraar om ondertussen wat anders te gaan doen. Ga er dan ook vanuit gaan dat dit gebeurt. Je opdracht is om de voor jou belangrijke deelnemers terug te krijgen, zeker op momenten waarbij je echt iets belangrijks voor ze hebt.
“Ik kom er over 1-2-3 minuten op terug” is een optie. Aangeven dat je presentatie terug te kijken is, is het minste dat je kunt doen. Er zijn eindeloos veel meer mogelijkheden om de geďnteresseerde kijker/ luisteraar terug te krijgen.

Laat je achtergrond niet je vijand zijn.
De kijker ziet die voortdurend en is geďnteresseerd in wat er te zien is.
Je kunt met de achtergrond informatie geven over jezelf, over je boodschap en meer. Je kunt ook kiezen voor een neutrale achtergrond met alleen kleur voor sfeer.

Verminderde focus.
Je bent ongelofelijk zichtbaar, je gezichtsexpressie zegt heel veel over je emotie. Kleine tekenen van verminderde aandacht en concentratie kunnen je geloofwaardigheid heel gemakkelijk ondergraven.
Hou je teksten kort, gebruik veel spreektaal, varieer met het invoegen of gebruiken van beeldmateriaal, voorwerpen, slides. Allemaal middelen die je even rust geven en voor een nieuwe start zorgen.

Veel plezier met je voorbereidingen..