Maak een QUANTUMLEAP in uw ontwikkeling als spreker.
Investeer tijd en gebruik mijn meerwaarde voor uw groei.
AB?D ZakelijkSpreken  Benedendorpsweg 39  6862WC Oosterbeek   026 334 2839   06 273 65 297
Pitchen - Innovatiefste student 2021
01/10/2021

Innovate 2021

Negen studenten pitchen voor een jury in de Arnhemse Eusebiuskerk. Ze zijn door een voorronde gekomen en hebben met deskundigen gewerkt aan het scherper neerzetten van hun innovatie. De pitch is een deel van de waardering, hun businessplan weegt iets zwaarder.
Een zaal vol met vertegenwoordigers van overheid, onderwijsinstellingen, teamgenoten en relaties. Camera’s voor de streaming naar online belangstellenden. De jury verwoord vooraf nog eens de belangrijkste elementen waarop ze oordelen: innovatie - zakelijke uitwerking – drive – duurzaam.
Je verhaal doen in een pitch van maximaal 2 minuten vraagt een scherpe positionering.

Hier geen analyse van de verschillende pitches, wel een template als hulp bij de invulling ervan en enkele tips.
Het gaat om inhoud en de presentatie ervan. De basisregel bij het ontwerpen van iedere pitch is Outside>In: vertel je verhaal vanuit de belangstelling, de vragen en karakter van je luisteraars.

In dit geval vraagt dit de inhoudelijke invulling van:
Innovatie: het unieke, welk probleem wordt ermee opgelost, de USP’s.
Stand van zaken: wat is bereikt, wat komt binnenkort.
Zakelijke potentie: de markt, de financiering, risico’s.
Duurzaam: de impact op duurzaamheid

De volgorde van deze vier onderdelen is afhankelijk van de beoordelingsmaatstaven van de jury. De belangrijkste als start inzetten en herhalen bij het einde.

Het presenteren kent drie aspecten:
Persoon van de spreker: karakter, lichaamstaal, uitstraling
Team: het een plaats geven van de anderen die meewerken aan het project
Drive/ Passie: het tonen van authentiek enthousiasme, gebaseerd op realisme en kennis van de voor succes bepalende factoren.

Het laten zien van passie is erg belangrijk, afhankelijk van het karakter van het onderwerp en van de spreker kan dit een scherp verwoorden van de USP’s zijn.

Afsluiten met een sloganachtige zin die de huidige situatie en de toekomst met passie verwoord.

Tip: Gebruik altijd afbeeldingen, maar heel beperkt, voor sfeer of het laten zien van complexe onderdelen: product – problematiek – potentie. Let op dat beeld niet teveel aandacht krijgt, dus na gebruik overgaan naar neutraal.


Blog